top of page

PÅVERKAN

Uppdaterat: för 4 dagar sedan

Visste du att du påverkas varje vaken sekund av någonting. Det innebär inte att det är negativt. Men vare sig du vill eller inte vill så lagras alla dina sinnesintryck och upplevelser i hjärnan. Du kommer förmodligen inte ihåg allt men ingen upplevelse är betydelselös.


Fångad i en jobbsituation
Fångad i en jobbsituation

Hela din identitet är skapad av upplevelser och händelser som du har känslor till. Forskaren neurokirurgen W. Penfield visade på att varenda liten detalj finns inom dig. När som helst kan det komma en stimulering utifrån som triggar igång den upplevelsen igen, och då kan den medverka till ett avgörande beslut. Många av er, som jag, har gamla händelser från skoltiden som spelat en avgörande roll för många beslut. Detta förklarar en hel del i våra tolkningar och val.


BIT FÖR BIT

Vi påverkas varje dag, genom reklam, samhällsinformation, uppfostran, skolan, politisk propaganda osv. Att vara vaken är alltså lika med att bli påverkad och förändras bit för bit. Men det är inte avsändaren av påverkan som styr slutresultatet av påverkan. Det är hur mottagaren, d.v.s DU, med dina tolkningsförutsättningar (baserade på tidigare erfarenheter), som bestämmer VAD som ska uppmärksammas ur den ström av påverkan som når dig. Resultatet av påverkan beror på hur du kommer att tolka och använda detta urval. Så det är dina egna värderingar som avgör, men också hur du bedömer avsändaren av påverkan. Hur just jag ser världen, en information eller en påverkan är därmed helt annorlunda från dig.


KONTROLL

Kan vi kontrollera det som påverkar oss? Du kan inte kontrollera hur vädret är, men du kan välja om det ska påverka dig eller inte. De flesta av oss kan inte heller påverka de pågående politiska debatterna, krigen mm. För det du kan styra, som är inom din kontroll, är dina tankar och tolkningar av olika händelser. Hur vill du att det ska styra dig och din dag? Det låter så enkelt men det är det så klart inte. Det finns väldigt många personer som väljer bort nyheterna som första intryck på morgonen för att styra hur de vill inleda sin dag.


Vackra naturstunder ger mig så mycket positivitet
Vackra naturstunder ger mig så mycket positivitet

OLIKA PROGRAMMERADE

Vi är därmed alla olika programmerade sen barnsben som genererar olika tolkningar av budskap. Att påverka en målgrupp med reklam för någons vara eller tjänst tar tid. Det gäller att vara konsekvent, synas frekvent och hitta rätt kanal där ditt företag eller produkt positionerar dig. Att ha “full kontroll” på sin målgrupp är viktigt för att veta hur din påverkan ska fungera. Målgruppen är också på en “resa” då den i detta ögonblick kan var helt omedveten om sitt behov, men efter påverkan kan börja bli intresserad för att till slut känna att jag måste göra, ha detta. Olika budskap för målgruppens “resa”.


REKLAMKOMMUNIKATION

börjar oftast med att veta vilket mål reklamen ska ha. Det bryts ner i delmål som svarar på frågan, eller frågorna vad målgruppen ska; veta, kunna, vilja, tycka, känna, hoppas på, tro på, göra efter de blivit påverkade. Allt detta är mätbart, så om du vet vad målgruppen kan innan påverkan är det bra. Det bästa är att idag finns mängder av finurliga mätvärden för olika kanaler. Först efter delmålen är specificerade är det utformning av rätt material för den kanal/kanaler som väljs. Självklart ska all kommunikation hänga ihop och bygga varumärket.


“mun till mun” den äldsta marknadsföringskanalen slår fortfarande alla andra mediakanaler för påverkan
“mun till mun” den äldsta marknadsföringskanalen slår fortfarande alla andra mediakanaler för påverkan

Kommentare

Mit 0 von 5 Sternen bewertet.
Noch keine Ratings

Rating hinzufügen
bottom of page