top of page

TIPS FÖR ATT NÅ UT MED DITT ERBJUDANDE

Att sälja är att driva sitt företag, för utan sälj så finns inget. Men varför är det då så svårt? Jag själv tycker det är väldigt roligt med sälj, därmed inte sagt att det alltid är lätt. Det roliga är att hjälpa någon annan oavsett om det är en privatperson eller ett företag. Att hjälpa någon till framgång, det vill säga något som ger dem det de önskar, en lösning, det är så bra. Sälj är att göra något för någon. Här följer fem tips till er, och jag hoppas de är värdefulla.


Att hjälpa någon annan till framgång genom din produkt eller tjänst
Att hjälpa någon annan till framgång genom din produkt eller tjänst
Din attityd är a och o

De bästa säljarna har en hög nivå av glädje och ett stort inre lugn. De är bekväma med sig själv och framförallt är de bekväma med tystnad. Superkraften är att lyssna och fokus är att ge, du adderar värde till “världen”.


Ha alltid inställningen att du ska lämna personen du möter med en bättre känsla än innan ert möte, då har du lyckats. "Jag vill sälja men bara om det är en bra fördel för dig", "Jag vill sälja men det behöver inte vara till dig" är två exempel på bra inställning.


Tips nummer ett  - uppmärksamhet och skapa intresse

Du måste vara medveten om och aldrig ta för givet att någon ska ge dig sin fulla uppmärksamhet. Personen du möter är ALLTID någon annanstans i sitt huvud. De kommer in i mötet från sin värld, med sina tankar, sina problem. Du får chansen att skapa ett intresse, en chans. Ditt intresse ska genuint vara skapat för personen du möter och du ska ge dem full uppmärksamhet. Folk bryr sig bara om du kan hjälpa dem med något du har.


Tips nummer två - du ska vara närvarande

Och inte upptagen i ditt eget huvud, du ska vara lugn och skapa ett intresse genom din energi. Din energi är helt avgörande. Nyckeln är att vara o-brydd, vare sig du får ett ja eller nej. Avslappnad, öppen, inga motstånd i dig själv och det du säljer måste du ha sålt in till dig själv. Du sänder alltid två signaler: det medvetna och det omedvetna, vilket innebär att du kan inte säga en sak och tänka, känna något helt annat.


Din energi är avgörande
Din energi är avgörande
Tips nummer tre - lyssna, lyssna och lyssna aktivt.

Du vill kunna se in i personens värld, från deras perspektiv, förstå dem och hitta deras problem. Du vill skapa ett förtroende och personen du möter ska känna att hen har inflytande på dig. Ha ingen dold agenda utan ställ bra frågor till personen som får dem att börja tänka och oftast avslöjar personen själv vad de har för behov. Alla vill vi bli förstådda. Din uppgift är att ta personen från problemet till “önskan” om en lösning, det de vill. Vi alla köper med känslor, så vi köper resultatet vi ska få. Så din villighet ska ligga i att hjälpa och skapa den känslan hos personen du möter. Din tjänst eller vara, du säljer, ska skapa förbättring för företaget eller personen i fråga.

Tips nummer fyra - skapa en upplevelse

Eller höj någon annans upplevelse, alla vill till något högre. Det kan vara en förbättring, en känsla, en högre sensation, en befrielse. Du skapar en vision och säljer den. Vad är resultatet av det du erbjuder, vad kommer det ge företaget, personen du vänder dig till. Du måste ha inställningen att ingen bryr sig om vad du har, ta det inte personligt. Försök inte bli omtyckt, försök vara till nytta för den andra, ge service och värde.

Tips nummer fem - förstå invändningar

Se invändningar som möjlighet att hitta problemet. Vi är alla vana att få invändningar, invändningar är bra. Det betyder att det finns frågor som är obesvarade. Det finns alltid en rädsla för förändring och det okända, det är viktigt att förstå prospektets omständigheter och ge dem lösningen till deras problem och rädslor. Att bry sig, att ha hög nivå av empati och se världen från prospektets perspektiv för att hitta och lösa deras problem. Det finns bara två anledningar till ett köp; vinna något, dvs tjäna något på köpet eller förhindra en förlust av något.

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page